KaramelaYedi
New member
BENElon Musk ve Jeff Bezos gibi insanlar özellikle özel uzay yolculuğunda iyi tanınıyorlar. Ancak Almanya'daki özel roket üreticileri de pazara girmek istiyor. Bu Alman start-up'larından birinin fırlatma aracının ilk lansmanı Salı günü Avustralya'nın Koonibba kentinde yapılacak. On iki metre uzunluğundaki roket mum ve oksijenle uçacak, ancak uzaya doğru sınırı geçmeyecek. Bu, Almanya'dan özel bir fırlatma aracının ilk fırlatılışı değil.
Tam olarak neyin patlaması gerekiyor?
Merkezi Heilbronn yakınlarında bulunan HyImpulse şirketi, SR75 fırlatma aracını 60 kilometre yukarıya göndermek istiyor. Eş CEO ve kurucu ortak Christian Stricher, roketin 250 kilogramlık bir yük taşıyabildiğini ve aynı zamanda uzaya uçma kabiliyetine sahip olduğunu söylüyor. Bu sefer mevcut onay kapsamında bu planlanmadı.
Mühendisler roketin motorunu test etmek istiyor. Tahrik konsepti özel bir şeydir. Roket parafin, yani mum ve sıvı oksijenle uçuyor. Motor artık on yıldan fazla bir süredir üzerinde çalışılıyor. TU Dresden'den uzay teknolojisi uzmanı Martin Tajmar, teknolojinin zaten bilindiğini ancak fırlatma roketlerinde henüz uygulanmadığını söylüyor. “Bu teknolojiyi geniş ölçekte kullanan ticari bir roket yok.”
Bütün bunların amacı nedir?
Stricher, fikrin küçük uydular için daha iyi bir teklif sunmak amacıyla fırlatma aracını kullanmak olduğunu söylüyor. “Şu ana kadar piyasada ağırlıklı olarak otobüs ya da tren gibi hayal edebileceğiniz roketler var. Uyduları yalnızca yörüngedeki belirli yerlere, örneğin otobüs durağına boşaltıyorlar. Roketimiz daha çok bir taksiye benziyor.”
ayrıca oku
Katı ve sıvı yakıttan oluşan hibrit motor sayesinde roketler, geleneksel motorlara göre daha az bileşen gerektirdiğinden daha ucuzdur. 36 yaşındaki oyuncu, bir sonraki başlangıçların zaten planlandığını söylüyor.
Roket HyImpulse'un ilk ürünüdür. Ayrıca daha büyük kapasitelere sahip ikinci bir roket üzerinde de çalışıyorlar. Roketlerin yaklaşık bir buçuk yıl içinde uyduları uzaya taşıması bekleniyor.
Başlangıç uluslararası bağlamda nasıl değerlendirilmelidir?
Uzay uzmanı Tajmar, dünyanın fırlatmayı izlemiyor olabileceğini ancak bunun Almanya için önemli bir olay olduğunu söylüyor. Genel olarak niş bir pazardır. Ama Avrupa için geçerli çünkü şu anda kimse yok. Avrupa'da Arianespace'in roketleri uyduların taşınmasında çok önemli bir rol oynadı. Uzaya bir şey fırlatabilecek bir Ariane fırlatıcı şu anda kullanımda değil.
Diğer ülkelerde özel uzay yolculuğu çok daha güçlü, değil mi? Tajmar, teknoloji milyarderi Elon Musk'un roketlerinin bu yıl dünya çapındaki tüm roket fırlatmalarının yaklaşık yüzde 90'ından sorumlu olduğunu açıklıyor. Sonra Çin'i takip edin. Gerisi dünyanın geri kalanına düşüyor. “Bu çok önemsiz.” Çin'de halihazırda uzaya uçmuş çok sayıda özel start-up var.
ayrıca oku
SpaceX'in kurucusu standardı yüksek tuttu. “Herkes hayranlıkla izliyor ve Çinliler bunu kopyalamaya çalışıyor.” Şu anda pek bir şey olmuyor. Musk ayrıca küçük bir roketle başladı. Ancak nispeten hızlı bir şekilde, daha sonra yeniden kullanılabilir hale gelen daha büyük modellere geçti; bu, fiyat ve bulunabilirlik açısından çok büyük bir avantajdı. Ancak Tajmar, Alman start-up'lara atıfta bulunarak “Bir yerden başlamalısınız” diyor.
Sağlayıcı uzun vadede ne bekliyor?
Streur, ABD ve Çin'de halihazırda ilgili küçük roket tedarikçilerinin bulunduğunun farkında. Ancak bunların çok pahalı olduğunu söylüyor. HyImpulse fiyat açısından çok daha cazip olmayı amaçlıyor.
Daha büyük ticari roketin fırlatılması yaklaşık altı milyon avroya mal oluyor. Yükün kilogramı başına yaklaşık 6.500 Euro hesaplamak istiyorlar. Halihazırda çok sayıda müşteri talebimiz var ve sipariş defterleri oldukça dolu. Politikacılar ayrıca özel sağlayıcıları kullanarak maliyetleri düşürmeyi umuyorlar.
Kimin böyle uydu taksilere ihtiyacı var?
Streicher'e göre müşteriler arasında navigasyon ve otonom sürüş için uydulara ihtiyaç duyan otomotiv endüstrisi de yer alıyor. Pazarı Çin ve ABD'ye bırakmak istemiyorlar. “Avrupalılar olarak bizim de Amerikalılar ortağımız olsalar bile onlardan bağımsız olmaya ihtiyacımız var.”
Eski astronot Ulrich Walter da özel küçük roket üreticileri için birçok fırsat görüyor. Ona göre uydular giderek küçülecek. Yeni küçük roket sağlayıcıları, iki yıl önceden yer ayırtmanız gereken büyük roket sağlayıcılarından daha esnektir. Münih Teknik Üniversitesi uzay teknolojisi profesörü, pazarın gelecekte önemli ölçüde büyüyeceğini söyledi. Bu yüzden start-up'ların fikirlerinin doğru olduğunu düşünüyor.
Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları da bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesine ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.
Walter'a göre, bir Alman şirketi 1970'lerin sonlarında daha ucuz bir alternatif olması beklenen özel bir roket geliştirmişti. Afrika'da Otrag firmasının bazı roket testleri vardı. “Bugünkü kullanımda Otrag bir start-up olarak tanımlanabilir.” Ancak Otrag (Orbital Transport and Rocket Corporation) şirketi 1980'lerde kuruldu.
Hangi Alman şirketleri hâlâ başlangıç aşamasında?
HyImpulse, Almanya'da mikrolauncher adı verilen cihazların geliştirilmesi üzerinde çalışan tek start-up değil. Komşu Bavyera eyaletinde iki rakip var: Augsburg'daki Roket Fabrikası ve Münih yakınlarındaki Isar Aerospace. Üçü de geçtiğimiz yıllarda kuruldu. Hepsi uzaya uydu taşıyabilecek fırlatma araçları üzerinde çalışıyor ve yakın zamanda ilk test uçuşlarını planlıyorlar.
Pazarın büyüklüğüne rağmen Walter bu kadar çok Alman tedarikçiye ihtiyaç olmayacağından emin. Hangi start-up'ın galip geleceği henüz belli değil.
Tam olarak neyin patlaması gerekiyor?
Merkezi Heilbronn yakınlarında bulunan HyImpulse şirketi, SR75 fırlatma aracını 60 kilometre yukarıya göndermek istiyor. Eş CEO ve kurucu ortak Christian Stricher, roketin 250 kilogramlık bir yük taşıyabildiğini ve aynı zamanda uzaya uçma kabiliyetine sahip olduğunu söylüyor. Bu sefer mevcut onay kapsamında bu planlanmadı.
Mühendisler roketin motorunu test etmek istiyor. Tahrik konsepti özel bir şeydir. Roket parafin, yani mum ve sıvı oksijenle uçuyor. Motor artık on yıldan fazla bir süredir üzerinde çalışılıyor. TU Dresden'den uzay teknolojisi uzmanı Martin Tajmar, teknolojinin zaten bilindiğini ancak fırlatma roketlerinde henüz uygulanmadığını söylüyor. “Bu teknolojiyi geniş ölçekte kullanan ticari bir roket yok.”
Bütün bunların amacı nedir?
Stricher, fikrin küçük uydular için daha iyi bir teklif sunmak amacıyla fırlatma aracını kullanmak olduğunu söylüyor. “Şu ana kadar piyasada ağırlıklı olarak otobüs ya da tren gibi hayal edebileceğiniz roketler var. Uyduları yalnızca yörüngedeki belirli yerlere, örneğin otobüs durağına boşaltıyorlar. Roketimiz daha çok bir taksiye benziyor.”
ayrıca oku
Katı ve sıvı yakıttan oluşan hibrit motor sayesinde roketler, geleneksel motorlara göre daha az bileşen gerektirdiğinden daha ucuzdur. 36 yaşındaki oyuncu, bir sonraki başlangıçların zaten planlandığını söylüyor.
Roket HyImpulse'un ilk ürünüdür. Ayrıca daha büyük kapasitelere sahip ikinci bir roket üzerinde de çalışıyorlar. Roketlerin yaklaşık bir buçuk yıl içinde uyduları uzaya taşıması bekleniyor.
Başlangıç uluslararası bağlamda nasıl değerlendirilmelidir?
Uzay uzmanı Tajmar, dünyanın fırlatmayı izlemiyor olabileceğini ancak bunun Almanya için önemli bir olay olduğunu söylüyor. Genel olarak niş bir pazardır. Ama Avrupa için geçerli çünkü şu anda kimse yok. Avrupa'da Arianespace'in roketleri uyduların taşınmasında çok önemli bir rol oynadı. Uzaya bir şey fırlatabilecek bir Ariane fırlatıcı şu anda kullanımda değil.
Diğer ülkelerde özel uzay yolculuğu çok daha güçlü, değil mi? Tajmar, teknoloji milyarderi Elon Musk'un roketlerinin bu yıl dünya çapındaki tüm roket fırlatmalarının yaklaşık yüzde 90'ından sorumlu olduğunu açıklıyor. Sonra Çin'i takip edin. Gerisi dünyanın geri kalanına düşüyor. “Bu çok önemsiz.” Çin'de halihazırda uzaya uçmuş çok sayıda özel start-up var.
ayrıca oku

SpaceX'in kurucusu standardı yüksek tuttu. “Herkes hayranlıkla izliyor ve Çinliler bunu kopyalamaya çalışıyor.” Şu anda pek bir şey olmuyor. Musk ayrıca küçük bir roketle başladı. Ancak nispeten hızlı bir şekilde, daha sonra yeniden kullanılabilir hale gelen daha büyük modellere geçti; bu, fiyat ve bulunabilirlik açısından çok büyük bir avantajdı. Ancak Tajmar, Alman start-up'lara atıfta bulunarak “Bir yerden başlamalısınız” diyor.
Sağlayıcı uzun vadede ne bekliyor?
Streur, ABD ve Çin'de halihazırda ilgili küçük roket tedarikçilerinin bulunduğunun farkında. Ancak bunların çok pahalı olduğunu söylüyor. HyImpulse fiyat açısından çok daha cazip olmayı amaçlıyor.
Daha büyük ticari roketin fırlatılması yaklaşık altı milyon avroya mal oluyor. Yükün kilogramı başına yaklaşık 6.500 Euro hesaplamak istiyorlar. Halihazırda çok sayıda müşteri talebimiz var ve sipariş defterleri oldukça dolu. Politikacılar ayrıca özel sağlayıcıları kullanarak maliyetleri düşürmeyi umuyorlar.
Kimin böyle uydu taksilere ihtiyacı var?
Streicher'e göre müşteriler arasında navigasyon ve otonom sürüş için uydulara ihtiyaç duyan otomotiv endüstrisi de yer alıyor. Pazarı Çin ve ABD'ye bırakmak istemiyorlar. “Avrupalılar olarak bizim de Amerikalılar ortağımız olsalar bile onlardan bağımsız olmaya ihtiyacımız var.”
Eski astronot Ulrich Walter da özel küçük roket üreticileri için birçok fırsat görüyor. Ona göre uydular giderek küçülecek. Yeni küçük roket sağlayıcıları, iki yıl önceden yer ayırtmanız gereken büyük roket sağlayıcılarından daha esnektir. Münih Teknik Üniversitesi uzay teknolojisi profesörü, pazarın gelecekte önemli ölçüde büyüyeceğini söyledi. Bu yüzden start-up'ların fikirlerinin doğru olduğunu düşünüyor.
Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları da bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesine ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.
Walter'a göre, bir Alman şirketi 1970'lerin sonlarında daha ucuz bir alternatif olması beklenen özel bir roket geliştirmişti. Afrika'da Otrag firmasının bazı roket testleri vardı. “Bugünkü kullanımda Otrag bir start-up olarak tanımlanabilir.” Ancak Otrag (Orbital Transport and Rocket Corporation) şirketi 1980'lerde kuruldu.
Hangi Alman şirketleri hâlâ başlangıç aşamasında?
HyImpulse, Almanya'da mikrolauncher adı verilen cihazların geliştirilmesi üzerinde çalışan tek start-up değil. Komşu Bavyera eyaletinde iki rakip var: Augsburg'daki Roket Fabrikası ve Münih yakınlarındaki Isar Aerospace. Üçü de geçtiğimiz yıllarda kuruldu. Hepsi uzaya uydu taşıyabilecek fırlatma araçları üzerinde çalışıyor ve yakın zamanda ilk test uçuşlarını planlıyorlar.
Pazarın büyüklüğüne rağmen Walter bu kadar çok Alman tedarikçiye ihtiyaç olmayacağından emin. Hangi start-up'ın galip geleceği henüz belli değil.