Uzay yolculuğu: aya resimli kitap lansmanı – WELT

KaramelaYedi

New member
“Falcon 9” roketi Cape Canaveral uzay limanından başarıyla havalandı. Hedefleri, gemide “Mavi Hayalet” ve “Resilience” adlı iki iniş aracının bulunduğu aydır; ancak bu, bir dizi ay görevinin yalnızca başlangıcıdır.


İki ticari ay modülü Dünya'nın uydusuna yolculuklarına başladı. Teknoloji milyarderi Elon Musk'un uzay şirketi SpaceX'in “Falcon 9” roketinin yardımıyla, ABD uzay ajansı Nasa'dan alınan canlı görüntülerin gösterdiği gibi, bunlar ABD'nin Florida eyaletindeki Cape Canaveral uzay limanından havalandı ve başarıyla fırlatıldı.

Bu, ay görevleriyle dolu bir yıl başlıyor. ABD uzay ajansı NASA'ya göre, şu anda gönderilmiş olan iki iniş modülüne ek olarak, yalnızca programlarının bir parçası olarak yüzeye yumuşak inişlerle aya beş insansız uçuş daha planlanıyor.


“Falcon 9” roketinin tepesinde Teksas merkezli Firefly Aerospace şirketi tarafından geliştirilen ve inşa edilen “Mavi Hayalet” aya iniş aracı bulunuyordu. Ay'a inen ikinci araç ise Japon start-up ispace'in ürettiği “Resilence”. İlkinin yaklaşık 45 gün içinde, ikincisinin ise dört ila beş ay içinde aya ulaşması bekleniyor.

Yaklaşık 2 metre yüksekliğinde ve 3 metre genişliğindeki “Mavi Hayalet”, yaklaşık iki hafta boyunca Ay'ın incelenmesi ve dolayısıyla burada insanlı görevlerin hazırlanmasında kullanılacak, NASA'nın on bilimsel çalışmasına yönelik malzeme ve enstrümanları içeriyor. Diğer şeylerin yanı sıra, kendi kendini temizleyen camın toz oluşumunu nasıl önleyebileceğiyle ilgili.


İki hafta, yani ayda bir dolunay günü geçtikten sonra güneş karada batacak. “Mavi Hayalet”in amacı bu gösterinin fotoğraflarını çekmek ve aydaki gevşek kayanın akşam karanlığında güneşin etkisine nasıl tepki verdiğine dair veri sağlamak. “Gökyüzündeki Hayalet Sürücüler” olarak adlandırılan görev, Teksas merkezli Firefly Aerospace'in ilk ay görevi olma özelliği taşıyor. Şu ana kadar öncelikli olarak fırlatma araçları geliştirdi; şu anda planlanmış üç ay görevi var.

Ay için sanat


“Resilence” aynı zamanda ay yüzeyini keşfetmesi ve kürekle gevşek malzemeleri toplaması beklenen mini araç “Tenacious”u da içeriyor. Ayrıca gemide İsveçli Mikael Genberg'in bir sanat projesi de var. Küçük, kırmızı beyaz bir ev, tipik bir İsveç evi.

İnişlerin ayın iki farklı bölgesine yapılması planlanıyor: “Mavi Hayalet”, yaklaşık 500 kilometre çapındaki Mare Crisium ovasını hedef alıyor. “Direnç” ise sığ bir ay denizine, Mare Frigoris'e yöneliyor.

Firefly Aerospace'in misyonu NASA'nın CLPS (Ticari Ay Yükü Hizmetleri) programının bir parçasıdır. Bu programla ABD uzay ajansı, aya iniş sözleşmelerini özel şirketlere vererek ve onlarla çalışarak, aya iniş yolunda nispeten ucuz ve verimli bir şekilde aya dönüş yolunda mümkün olduğunca fazla bilgi toplamak istiyor.


NASA, 50 yılı aşkın bir sürenin ardından insanları yeniden Ay'a göndermek istiyor. Ancak ilk insanlı kalkış defalarca ertelendi. Artık hedef, ilk yörüngenin 2026'da, aya inişin ise 2027'de gerçekleşmesi.

Geçen yıl CLPS programının bir parçası olarak iki görev başlatıldı. Ocak ayında Pittsburgh merkezli Astrobotic şirketi “Peregrine” kapsülünü gönderdi. Ancak kalkıştan kısa bir süre sonra tahrik sistemindeki arıza nedeniyle sorunlar yaşandı. Aya iniş hedefinden vazgeçilmesi gerekiyordu.


Şubat 2024'te Intuitive Machines şirketi, “Nova-C” iniş aracıyla aya ilk ticari inişi gerçekleştirdi. Ancak iniş sırasında iniş aracı devrildi. Ay'a inişlerin teknik olarak son derece zahmetli olduğu düşünülüyor ve çoğu zaman yanlış gidiyor.


dpa/sk